Zoals je wellicht weet heb ik een naam moeten bedenken voor mijn fotografie & marketing bedrijf. Nu was deze naamgeving ontzettend eenvoudig, maar het kan een enorme uitdaging zijn wil je een écht unieke naam bedenken voor je onderneming. Maar niet alleen het bedenken van een bedrijfsnaam kan lastig zijn.

In veel gevallen wordt er na het bedenken van een bedrijfsnaam ook een pay-off, tagline of slogan bedacht. Maar wat is het verschil? Voor je aan het werk gaat om een pay-off te bedenken lees je eerst hieronder de verschillen.

In dit artikel lees je:

Pay-off

Bij het bedenken van een bedrijfsnaam is het van belang dat deze bijblijft en een goed idee geeft over waar het over gaat. Maar dat lukt lang niet altijd. Als de naam zelf niet erg beschrijvend is kun je het overwegen om een sterke pay-off te formuleren.

Goede voorbeelden van pay-offs zijn bijvoorbeeld ‘Er is geen betere’ van Miele, ‘Hallo Jumbo’, of ‘Ik ben toch niet gek’.

Je kunt jezelf afvragen wat er nu zo leuk is aan deze goedgevonden zinnetjes. Maar het is natuurlijk veel meer dan een paar goed bij elkaar gezette woorden. Het kan een belangrijk onderdeel vormen binnen de communicatie van de onderneming.

Een goede pay-off geeft richting aan de belofte die je maakt. Het vertelt iets over de kern en identiteit van je onderneming. Om een sterke pay-off te formuleren is het dan ook belangrijk om je goed te verdiepen in het merk, de producten of diensten. Wat doet het bedrijf? Waar staat het merk voor? Hoe onderscheidt het zich ten opzichte van de concurrenten? Waarom moeten de mensen voor jouw bedrijf of merk kiezen?

Een sterke pay-off is kort, scherp en is er een die ‘blijft hangen’. Daarnaast speelt de pay-off in op de emotie of behoefte.

Tagline

Een tagline beschrijft in enkele woorden wat het bedrijf of de organisatie te bieden heeft. Anders dan de pay-off is een tagline vaak een aanvulling op de bedrijfsnaam, waar je niet direct aan af kunt lezen waar het voor staat. De tagline vat dan vaak het bedrijf in één zin samen.

Omdat de tagline een belangrijke aanvulling is op de bedrijfsnaam, wordt deze vaak ook vermeld op de website. De tagline vertelt precies aan de mensen wat het bedrijf doet.

Enige tijd terug hebben we voor reclamebureau ‘ZWF ontwerp’ een naamswijziging doorgevoerd. Nu heet het bureau ‘ZWF’ met tagline ‘Creatieve sign- en reclamemakers’. Aan ZWF ontwerp konden we nog aflezen dat het een bedrijf is dat iets met ontwerp doet. (Dan nog is het natuurlijk de vraag wat dit voor ontwerpen zijn.)

Doordat het bedrijf ZWF een grote hoeveelheid aan producten en diensten biedt, was het stukje ‘ontwerp’ in de naam niet meer dekkend. We gingen op zoek naar een vereenvoudiging van de naam zelf en wilden met een tagline duidelijk maken wat het precies doet.

Slogan

Slogans worden over het algemeen gebruikt voor campagnes of acties. Een slogan is erop gericht om een campagne onder de aandacht te brengen en de doelgroep te prikkelen. Een slogan is erg fijn wanneer je deze toe kunt passen op alle middelen en uitingen.

In tegenstelling tot een pay-off of tagline worden slogans meestal gebruikt voor de kortere termijn. Dat is vaak afhankelijk van de campagne of actie.

Moet je er een hebben?

Je hoeft ze echt niet alle drie te hebben. Genoeg bedrijven die er geen enkele hebben. Maar onthoud dat ze een flinke meerwaarde kunnen bieden en merkbekendheid creëren. Wanneer je een bedrijfsnaam hebt waar je niet aan af kunt lezen wat het precies doet, dan is het overwegen van een tagline of pay-off zeker waard.

Als er zich ergens een groot probleem voordoet, dan moeten we vooral ‘even Apeldoorn bellen’.
Of als iemand vraagt hoe laat het is en vervolgens ‘vier uur’ hoort, dan weten we collectief dat het cup-a-soup tijd is.

Denk ook maar eens aan de zin ‘Just do it’.
Hieronder een kleine opsomming van slogan’s en pay-off’s.

  • Foutje, bedankt.
  • Daar zou ik weleens een beschuitje mee willen eten.
  • Je mag alles van me weten, behalve mijn pincode.
  • Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.
  • Ik heb nog zo gezegd: geen bommetje!
  • Het houdt niet op, niet vanzelf.
  • Niet omdat het moet, maar omdat het kan.
  • Geeft je vleugels.
  • Wast een berg, kost een beetje.
  • Das Auto.
  • De winkel van ons allemaal.
  • Je denkt ook aan alles.
  • Als het aan de kat lag, kocht ze …
  • Connecting People.
  • Er is geen betere.

Best knap voor simpele reclameslogans.

Een goede pay-off, slogan of tagline bedenken