Contentmarketing

Wat is contentmarketing

Met behulp van contentmarketing leveren bedrijven waardevolle content aan gedefinieerde doelgroepen. Waarom? Het medialandschap is de afgelopen jaren in rap tempo veranderd. Met name door de komst van nieuwe social media kanalen is het veel lastiger geworden voor bedrijven om doelgroepen te bereiken. De doelgroep beschikt over dezelfde publicatiemiddelen. Reclameboodschappen zijn een stuk minder effectief en worden genegeerd of weggedrukt.

Wat doet contentmarketing

Met contentmarketing ontwikkelen en publiceren we content van waarde om de aandacht van de doelgroep te trekken en vast te houden voor merkbekendheid. Dit doen we door de informatiebehoefte van de klant centraal te stellen en niet door de producten of diensten direct voorop te stellen.

Goede content zal inspireren, problemen oplossen, vragen beantwoorden, ter entertainment dienen, ontroeren of op welke wijze dan ook waarde toevoegen aan de beleving van de doelgroep. Al de rest is reclame.

Content kunnen we lezen, bekijken of luisteren door middel van blogs, video’s, whitepapers, nieuwsbrieven, foto’s, tijdschriften, infographics, e-zines, social media etc.

Met het inzetten van contentmarketing zul je dan ook niet direct sales realiseren, dat is ook niet het doel. Contentmarketing dient echt als middel om mensen/klanten voor de langere termijn aan het merk te binden. Sales of conversies zullen als logisch gevolg in latere stadia plaatsvinden.

Informatiebehoefte

Mensen zoeken meer dan ooit op eigen houtje naar relevante informatie op allerlei verschillende platformen. Het is dan ook belangrijk dat geleverde content relevant is, geloofwaardig en bovenal waardevol. Hierbij is het van belang de content op het juiste kanaal en het juiste moment aan te leveren.

Om dat goed voor elkaar te krijgen is het van belang dat er een goede infrastructuur is van de verschillende media kanalen. De verschillende type kanalen zijn paid, owned en earned.

Paid kanalen zijn bijvoorbeeld advertorials, webvertorials of gast columns; Owned media waaronder blogs, social, nieuwsbrieven, Youtube; Eearned zijn kanalen van derden, nieuws-sites, social etc;

Autoriteit en reputatie

Door planmatig te werken met een doordacht strategische aanpak, zul je zien dat de doelgroep een stuk makkelijker valt te bereiken. Je vult immers de informatiebehoefte aan waar mensen naar op zoek zijn. Regelmaat is belangrijk hierin: het schrijven/maken, plaatsen en promoten op regelmatige wijze toont aan de mensen dat er ‘altijd wat valt te halen’.

Ook draagt contentmarketing sterk bij aan je reputatie en autoriteit. Door het regelmatig invullen van de informatiebehoefte bouw je een netwerk van mensen op waarmee je vaker interactie zult hebben. Deze mensen zullen terugkeren voor meer informatie en zijn op termijn ook meestal je trouwste klanten.

Samenwerken

Reclameboodschappen zijn hun effectiviteit in rap tempo verloren. We raken er lichtelijk immuun voor door de mega hoeveelheden advertenties die continu op ons worden afgevuurd.

Stel de informatiebehoefte van de klant centraal zonder de producten of diensten direct te promoten. Luister naar je klant, wat houdt hen bezig en waar liggen de behoeftes, de uitkomst vertaal je door naar waardevolle content.

Wil je meer informatie of eens sparren over de mogelijkheden voor jouw onderneming? Neem contact met mij op en dan maken we snel een afspraak.

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google