Het roer om – net als op zoveel tv-zenders te volgen – gaan ook wij de grens over met ons gezin, althans voor een aantal jaar. We verhuizen naar Curaçao begin 2025 voor de duur van 2 jaar. In deze jaren gaan we met ons gezin ontdekken of we echt voor de lange termijn gaan – of dat we het bij dit avontuur zullen houden en terugkeren naar Nederland.

In mei 2024 verkochten we ons prachtige huis in Friesland en verplaatsten we ons tijdelijk naar een chalet bij de bekende pannenkoekenboerderij de Koppenjan. Hier overbruggen wij totdat we naar ons groot avontuur afreizen. Met school, werk en het dagelijkse leven als natuurfotograaf, kijken we vol enthousiasme uit naar onze bestemming Curaçao begin 2025. Volg ons op deze bijzondere reis, van natuur en fotografie uit Nederland tot het zonnige Curaçao!

Curacao quad rijden - stof- en mondmasker

Het was september 2021 dat mijn vrouw en ik het tropisch eiland Curaçao bezochten. We gingen er op huwelijksreis. We hebben er een geweldige tijd gehad die veel te snel voorbij was. We hebben zoveel mogelijk gedaan: zoals met een catamaran zeilen naar Klein Curaçao, of een quad tour over Curaçao west. En natuurlijk hebben we de prachtige stranden bezocht om te relaxen en te snorkelen. Maar eenmaal terug van Curaçao wisten we het vrijwel direct, naar dit geweldige eiland wilden we terugkeren.

Vanaf 2022 kwam het idee om ons huis in Friesland te verkopen. We hadden ons huis in april 2019 gekocht en met familie en vrienden compleet verbouwd. Een prachtig huis, vrijstaand en met een weids uitzicht. Toch kregen we het gevoel een nieuwe koers in te willen zetten, maar welke? We begonnen eind dat jaar allerlei wilde plannen te bedenken.

Welke koers gaan we ‘varen’?

Een camperreis door Europa, thuisonderwijs geven, op de bonnefooi werken. Zwitserland, Portugal of Spanje, we zagen het al zitten met een mooie camper.

Na een tijdje met deze ideeën gespeeld te hebben begon het concreter te worden. We wisten nu zeker dat we het huis wilden verkopen en we waren ver in gedachten over een camperreis. En hoewel een camperreis idealistisch klinkt, zijn er ook nog 3 jonge kinderen. Die moeten zich ook redden binnen de plannen die we maakten. Het werd de hoogste tijd om te kijken welke campers er zijn, wat ze kosten en hoe wij ons daarin zagen wonen.

Caravana

We hebben in 2023 diverse campers bekeken, occasions en nieuw, bij een lokale handelaar en we bezochten de camper beurs Caravana. Prachtige campers zagen wij in alle vormen en formaten. Na een aantal gesprekjes zagen we al snel in dat we met ons gezin van 5 toch echt een alkoof camper nodig zouden hebben.

Een alkoof camper is te herkennen aan zijn uitbouw boven de cabine, de koof. De koof biedt extra slaapruimte en dat maakt deze campers een stuk ruimer. Je beschikt verder over alle voorzieningen en hoeft niet per se gebruik te maken van faciliteiten op campings. Dat maakt een alkoof camper dan ook perfect voor gezinnen met jonge kinderen.

Curaçao als thuisbasis

Met deze informatie over campers ten opzichte van onze wensen en plannen, hebben we uiteindelijk besloten deze weg niet in te willen slaan. Natuurlijk zagen we een camperreis als een ultiem gezins-avontuur, toch leek het ons op diverse punten totaal niet praktisch. Het thuisonderwijs zou te omslachtig worden, het werk werd te onzeker. En hoe zou ons 1 jarig kindje zich hierin verhouden? We besloten uiteindelijk om onze camperdroom voor eerst te parkeren.

Curacao willemstad beroemde brug metm uitzicht. op de gekleurde huizen

We pasten ons plan aan en eind 2023 werd deze unaniem door ons gezin aangenomen. Curaçao zou onze nieuwe thuisbasis gaan worden. In ieder geval voor de duur van ongeveer 2 jaar. De onzekerheden die we met een camper hadden, verdwenen daarmee als sneeuw voor de tropische zon.

We verhuizen naar Curaçao

We zetten de vertrekdatum op februari 2025 om alles tijdig te regelen en organiseren. We maakten de eerste stappen door ons huis in de verkoop te zetten. Met dit prachtige huis en de huidige markt duurde het niet lang. In april van 2024 verkochten we ons huis met als uitgangspunt dat wij hier tot oktober konden blijven.

Na een mooie zomervakantie in Frankrijk, konden we nog een paar weken genieten van ons huis. Eind september gingen we zelf over naar een chalet op de camping van de Koppenjan. Een mooie camping in onze directe ‘oude’ omgeving. Bekend wegens de formidabele pannenkoeken en aangelegen speeltuin. Hier zijn we ondertussen aangekomen.

Chalet Koppenjan

Zowel wijzelf als de kinderen hebben er een mooie tijd. Het is er rustig omdat er geen auto’s rijden en we hebben een continu campinggevoel om ons heen. De kinderen kunnen alle kanten op: fietsen of spelen op de enorme grasvelden en speeltuin. Ook leuk zijn de campingdieren die we dagelijks zien en horen.

Terwijl ons dagelijks leven in het chalet gewoon doorgaat, zijn we volop bezig met voorbereidingen om te verhuizen naar Curaçao. Er zijn grote stappen gemaakt zoals het organiseren van werk: mijn vrouw als IC-verpleegkundige en ik als freelance marketeer en fotograaf natuurlijk. De natuur zal er gefotografeerd gaan worden en ik hoop leuke portretfotografie opdrachten ter plekke uit te mogen voeren.

Leguaan close-up met gele afwerking helder drakenoog op het strand van Kokomo Beach van Curacao

We zijn onderweg naar bestemming Curaçao.